Hyra bil

Här berättar vi om våra erfarenheter av att hyra bil.

Vi kan konstatera att det enda säkra när du hyr en bil är att du blir lurad! Här några tips för att undvika detta så gott det går!

Vi börjar med det enklaste? Att boka hyrbilen!

Det finns massor av uthyrningsfirmor att välja mellan och du kan boka direkt från uthyrare eller genom en hyrbilsförmedling. Det finns många förmedlingar, t ex www.economycarrentals.com , www.rentalcars.com , www.holidayautos.com och andra.  

Vi har hyrt bil många gånger genom förmedlare och på både stora och små lokala biluthyrningar. Gemensamt för alla är att de vill sälja på dig mycket extra du inte behöver, i synnerhet extra försäkringar. Mer om detta längre ned.

Hyresvillkor

När du bokar hyrbilen är det olika hyresvillkor såsom fria mil/begränsad körsträcka, extra förare inkluderad, lämna tillbaka fulltankad etc. Vår erfarenhet är att det är lönsamt att själv fylla tanken alldeles vid flygplatsen innan vi lämnar tillbaka bilen.

Bra att kolla är också om du hämtar ut bilen i ankomsthallen eller om det är transport till hyrbilsutlämningen. Ibland tar det längre tid att hämta ut bilen direkt på flygplatsen eftersom det är många på en gång som hämtar ut. Och kan någon tala om för mig varför det skall ta så lång tid att få ut en hyrbil?

Var också uppmärksam på vilka avbokningsvillkor som gäller. Många erbjuder fri avbokning fram till 1-2 dygn för uthämtningen. Mycket bra för oss som bokar och det brukar vi utnyttja, se nedan.

Boka din hyrbil så snart som möjligt!

Och få chansen att spara pengar!

När du bestämt dina resedatum skall du boka bilen (och se till att du kan boka av den utan kostnad). Då har du garanterat en bil tillgänglig om det skulle bli brist (vilket sällan inträffar). Tänk på att försöka hämta ut bilen senare på dagen än du lämnar tillbaka den. Innebär oftast en hyresdag mindre.

Det du skall göra sedan är att kolla varannan vecka eller så hur priserna är. Har de blivit lägre bokar du en ny bil och bokar av den gamla. Ofta har vi kunnat halvera hyreskostnaden på detta sätt.

Uthämtningen

När vi hämtar ut en bil fotograferar vi alltid instrumentpanelen för att få rätt mätarställning och drivmedelsnivå. Bra att ha om det blir trassel. Vi försöker också hitta trippmätaren och nollställa den.

Vi kontrollerar också hela utsidan och dokumenterar de skador och skråmor vi hittar och meddelar uthyraren innan vi lämnar stället. En videofilm på bilens utsida är också bra.

Innan du lämnar uthyraren är det en bra ide att lägga in positionen i Google Maps! Då hittar du enkelt tillbaka.

Lämna tillbaka

När du tankat innan återlämningen tag en bild på instrumentpanelen för att dokumentera mätarställningen och drivmedelsnivå vid återlämnandet.

Det är något som det ofta trixas med. Kolla ditt kontoutdrag någon/några veckor efter att du lämnat tillbaka bilen, så att det inte dykt upp något uttag som inte är ok.

Om det gjort det skall du ta kontakt med uthyrningen och fråga vad uttaget avser. Sannolikt svarar de inte och då går du vidare enligt nedan.

Lång hyrestid? Så här har vi gjort….

Många uthyrningar har begränsningar på antalet dagar (max 30 t ex) eller blir det väldigt dyrt att hyra längre tid.

Lägg lite tid på att kolla priserna om du delar upp hyresperioden i två delar (gärna den kortare över ett månadsskifte). Ofta blir summan avsevärt mycket lägre än för en sammanhängande period, även om du räknar in extra kostnader för administration mm. Bra är om du kan få till det på samma uthyrare båda gångerna – sparar transportproblem. Tänk även här på att hämta senare på dagen än du lämnar.

Och så var det försäkringar…

Alla bilar hyrs ut med de obligatoriska trafik- och olycksfallsförsäkringarna. Det som saknas är en försäkring för självriskeliminering och den vill uthyrarna gärna sälja dyrt till dig. Ofta flera tusen kronor per uthyrningstillfälle. Fördelen med detta är, förutom att du slipper betala självrisken vid en eventuell olycka, att du inte behöver spärra pengar för självrisken på ditt kreditkort. Och att du inte behöver bry dig om att kontrollera bilen vid avhämtning. Vid återlämningen går det också mycket snabbare eftersom bilen inte behöver kontrolleras då heller.

Många hyrbilsförmedlingar, t ex Economycarrentals (https://www.economycarrentals.com/sv-se/) som vi använt ofta, erbjuder i allmänhet en ganska förmånlig tilläggsförsäkring som täcker självrisken (eller en stor del av den) vid olycka. Väljer du detta alternativ måste du spärra pengar på ditt kreditkort för självrisken. Händer en olycka och du måste betala självrisk får du först betala självrisken och sedan begära tillbaka den av förmedlingsföretaget.

Det vi oftast gör är att inte välja någon extra försäkring, vi har en självriskeliminering på upp till 10 000 kronor på vårt kreditkort (kolla vad du har på ditt kreditkort). Även vid detta alternativ måste du spärra pengar på ditt kreditkort för självrisken. Händer en olycka får du först betala självrisken och sedan begära tillbaka den av ditt kortföretag.

Räknar du lite på vad du sparar de gångerna du betalat en extra försäkring för upp till 2-3000 kr och inte behövt den går du snart med plus om du inte tar den extra försäkringen.

Golfresor till Teneriffa med Golf Travel Plus

Om du råkar ut för en olycka (du kanske bara backar på ett träd som jag gjorde vid ett tillfälle i Toscana) tag om möjligt alltid dit polis så att du får officiell dokumentation på vad som hänt. Fotografera mycket både på bilen och området runt om och andra som är inblandade.

Vad gör jag om jag inte är nöjd?

T ex om du blivit debiterad för mycket för bilhyran, eller av annan anledning är missnöjd med biluthyraren?

Det första du skall göra är att framföra dina synpunkter till biluthyrningen. De flesta svarar (efter ganska lång tid) och hänvisar i stort sett alltid till sina hyresvillkor, skrivna dokument etc och är inte intresserade av att betala tillbaka något.

Om du fortfarande tycker att du har rätt svarar du på detta och kräver att de omedelbart rättar till felet (t ex genom att betala tillbaka det du begärt).

Vägrar det detta (vilket i stort sett alla gör) kan du gå in på https://www.ecrcs.com/ 

ECRCS, European Car Rental Conciliation Service, hjälper människor som hyrt en bil hos någon av deras medlemmar och inte är nöjda. På hemsidan ser du vilka företag som är medlemmar.

Vi hade strul med ett av dem och efter viss mejlkonversation med ECRCS fick vi återbetalning från biluthyrningsfirman.

Fungerar inte det kan du alltid kontakta ditt kreditkortsbolag och reklamera där. Läs mer om detta i inlägget om Flyg!

Lämna gärna kommentarer och tips till oss här nedan eller klicka här!

2 thoughts on “Hyra bil

  1. Tack för bra information.
    Har en punkt som jag alltid kontrollerar.

    NÄR skall bilen få SERVICE.
    Kolla upp datum så den INTE inträffar under din låneperiod, så slipper du åka tillbaks till bil uthyraren, för att få en annan bil. Kan bli många onödiga mil. Ibland kommer företaget och byter bil på din boendeplats men dom är högst ovilliga till det.

  2. Hej Thomas!

    Tack för en mycket bra synpunkt.

    Som tur är har vi inte råkat ut för service under bilhyran, men väl att det blivit något fel på bilen, t ex att lampan airbag ur funktion lyser.

    Då har det givetvis varit knöligt att få ordning på det utan att behöva köra kanske 20 mil extra och ta en halv dag i anspråk.

    Många uthyrare sköter detta snyggt, men det finns de som är väldigt jobbiga. Bara att stå på sig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *